Přínosy otužování a ponořování

Je to metoda jednoduchá, rychlá, účinná a zdarma

Aktivuješ vnitřních systémy těla do přirozeného stavu, ve kterém nemoci, záněty, viry a bakterie nemají příliš šanci. Zlepšíš si psychický stav, vyrovnanost, sebevědomí, vůli, odhodlání.

Budeš znovu plný:

zdraví - prokysličíš si tělo, zoptimalizuješ si hladinu pH v těle, snížíš citlivost receptorů bolesti, přetvoříš si bílý tuk na hnědý tuk - zhubneš, zrychlíš si metabolismus

vnitřní energie a síly - tím pádem si zlepšíš fyzický výkon, tvé tělo bude mít rychlejší regeneraci po zátěži, vč. léčby zranění

upravíš si spánek

• vytvoříš si teplotní toleranci na chlad/teplo

• snížíš si hladinu chronického stresu

• uzemníš se do přítomného okamžiku "tady a teď", propojíš mysl a tělo

• štěstí - vyplavíš si do těla pořádnou dávku hormonů:

Adrenalin - "hormon stresu". Aktivuje hlavní tělesné orgány na vyšší výkon, zvyšuje prokysličení krve a pozitivně ovlivňuje lidskou psychiku. Adrenalin se společně s kortizolem podílí na udržení organismu při životě při stresové reakci. Tyto látky působí proti sobě. Adrenalin způsobuje, že tělo podává extrémní výkony. Kortizol brání před poškozením od účinků adrenalinu.

Kortizol - "hormon stresu". Zajišťuje dostatek energie (paliva) pro buňky našich důležitých orgánů regulací živin krevního cukru, tuků a bílkovin v těle. Přímo působí na imunitu. Má významný protizánětlivý účinek, zmírňuje příznaky zánětů, zmírňuje imunitní reakci těla.

Endorfin - "hormon štěstí", přírodní droga. Způsobuje dobrou náladu, pocity štěstí, tlumí bolest, ovlivňuje výdej některých hormonů, vyplavuje se při stresu a svalové zátěži (při sportování, sexu, aj). Také hraje důležitou roli v některých tělesných funkcích (při regulaci teploty).

Serotonin - "hormon štěstí a radosti". Ovlivňuje naše nálady, emoce a chování. Jeho nedostatek je spojován se změnami nálad, depresemi, úzkostmi, poruchami spánku, podrážděností až agresivitou, migrénou, chuti k jídlu - přejídáním se. Snižuje bolest, chuť k jídlu, napomáhá regeneraci orgánů. Podílí se na řízení cyklu spánku a bdění.

Malatonin - "spánkový hormon", vytváří se v těle přes noc, je noční formou serotoninu. Podílí se na řízení cyklu spánku a bdění. Podporuje imunitu a pomáhá při vyrovnávání denního a nočního cyklu. Nedostatek melatoninu je častou příčinou nespavosti, která je obvykle spojována právě s depresemi a úzkostmi. Vytváří se v těle přes noc, nejvíce je ho v těle večer.

Oxytocin - "hormon lásky, věrnosti a důvěry". Ovlivňuje procesy učení a paměti, sociální a rodičovské chování, odpovědi na stres, vytváření partnerských svazků, významně ovlivňuje i vznik a léčení zhoubných nádorů. Důvěra je naprosto nezbytná pro vytváření

přátelských vztahů, v lásce i rodinném životě. Na důvěře je založen úspěch v osobním životě i ve společnosti. Pokles hormonální aktivity u starších lidí zvyšuje i jejich nedůvěru. Jak vypadá malé bezstarostné dítě x starý ustaraný člověk?

Dopamin - "hormon dobré nálady" - hraje rozhodující roli v motorických funkcích mozku, protože zajišťuje přenos signálů mezi nervovými buňkami (neurony). Je přímo zodpovědný za motivaci, soustředění, ovlivňuje všechny naše emoce a systém potěšení a odměn. Vyvolává pocity dobré nálady, štěstí a radosti, jeho nedostatek je naopak spojený s depresemi, únavou a průjmy, sníženou fyzickou aktivitou, špatná náladou, zvýšenou chutí na cukr a kávu. Poškození dopaminových drah v mozku je spojováno se vznikem Parkinsonovy nemoci a schizofrenie.

DMT - hormon dimetyltryptamin - "molekula duše", psychedelická látka, která se přirozeně vytváří i v lidském těle. Konkrétně v mozkové žláze epifýza, (šišinka mozková), někdy se jí také říká třetí oko. Podílí se např. tvorbě snů. Při velkém množství může způsobit až psychedelické stavy.

Člověk se vyvinul v drsné přírodě (kde je přirozeně převážně chlad, výkyvy počasí, spíš nebezpečí než bezpečí, nejistota než jistota, občas hojnost i půst, pohodička i krutý čas). Vše co potřebuješ k tomu, abys byl zdravý, silný a šťastný už od svého narození máš a budeš mít až do své smrti a je na tobě jestli tyto nástroje budeš i vědomě používat. Stačí se rozpomenout a nebát se přehnaně o sebe.

Věř svým schopnostem, řiď se svými pocity a netlač na pilu. Vystupuj vědomě ze své zóny pohodlí.

Pohodlí je nepřítel úspěchu - Wim Hof

Podchlazení a co s tím - výtah z přednášky Ing. Ladislava Siegera, květen 2016 

PROMRZNUTÍ = máte promrzlé svaly na periferiích - ruce, nohy / jste ve vodě, vylezete, dáte si čaj, pár cviků, zahřejete se, jste v pohodě

Až příliš dlouhý čas v chladu:

PODCHLAZENÍ = klesá vaše centrální tělesná teplota (teplota jádra)

1- Mírné podchlazení - 35 - 32 stupňů / chladový třes // doporučení: pasivní ohřívání: převléct do suchého, klid a teplo, teplý, sladký čaj, postel

2- Střední - 32 - 28 stupňů / přichází arytmie - kolem 29 stupňů dochází k fibrilaci srdce, člověk se dostává do bezvědomí // doporučení: pasivní ohřívání už nepomůže, je nutný transport k lékaři, jestli není možnost - viz níže např. Hiblerův zábal

3- Těžká - pod 28 stupňů / bezvědomí, základní životní funkce zpomalené - se snižující se teplotou se zpomaluje krevní oběh, krev do mozku přichází pomalu, pod 24 stupňů dušení, zástava dechu // co nejrychleji transport ke specializované péči

Periferní části těla - hlavně chodidla - dosahují až teploty vody (tj. např. 2 stupně).

Jsou záznamy, že zachránili lidi s teplotou kolem 10 stupňů. Člověka nesmíme považovat za mrtvého, dokud ho nerozehřejeme a nezjistíme, že je mrtvý.

Když vlezete do vody - zvedne se vám tepová frekvence a jde nahoru i tělesná teplota cca o 0,5 stupně.

S přibývajícím časem ale začnete být postupně promrzlí, dále přichází podchlazení.

V 16stupňové vodě - cca po 22 minutách tělesná teplota začíná klesat, začínáte být podchlazení.

Rychlost prochládání

Voda 20stupňů - 0,5stupně za hodinu

Voda 10stupňů voda - 3 stupně za hodinu

Voda 0stupňů - rychlost prochládání 6 stupňů za hodinu (doba přežití kolem 40min)

POZOR na následný hodně rychlý pokles teploty jádra (after drop) - vylezete z vody, ještě se vám tělo ochladí (ze setrvačnosti). Záleží na hmotnosti člověka, na jeho BMI, na jeho zkušenostech s otužováním, na teplotě vzduchu, rychlosti větru.

Pasivní ohřívání: vylezete z vody, převlečete se do suchého, dáte si čaj, klid, postel. Tělo si musí poradit zahřát se samo = topí si bazálním metabolismem (cca 80 Wattů) - toho je tělo schopno, až se jeho chodidla zahřejí na 31 stupňů.

POZOR! Tělo člověka se skládá cca 70% z vody. Tzn. 80kg člověk má v sobě 50 litrů vody. Příklad: podchlazený člověk se ze 37 stupňů se podchladí na 32 stupňů. Máte tedy zahřát 50 litrový sud vody o 5 stupňů. Nepomůže vám tedy hrnek teplého čaje. Navíc funguje chladová diuréza - začnou pracovat ledviny, potřebujete chodit na záchod, hrnek čaje hned vyčůráte.

Na bazální metabolismus potřebujete 80 Wattů, když budete cvičit - třeba 1/4hodiny, bude to dalších 100 - 150 Wattů navíc (150 W je rychlý běh). Podchlazený člověk nemá sílu hýbat se tak intenzivně dlouho. Ohříváte tedy 50l sud vody cca 200 Watty po dobu ¼ hodiny. Plotýnkový vařič má 2 kW. Za jak dlouho ohřejete 50l vody na plotýnkovém vařiči? A vy máme k dispozici pouze 200 Wattů a ¼ hodiny.

Po 2 hodinách ve 12 stupňové vodě při pasivním ohřívání, bude návrat na původní tělesnou teplotu 36,6 stupňů až po 8 hodinách!!!

Příznaky většího podchlazení:

- Obrovská únava a vyčerpání

- Přestává komunikovat (když se mozek dostane na 32 stupňů, přestává reagovat)

- Choulí se, chladový třes už není

- Je narušena motorika a smyslové vnímání, neschopnost vnímat okolí

- Oči koukají nahoru, nemrkají

- Při podávání čaje po lžičkách, tekutinu vdechne do plic a uvědomí si to (začne vykašlávat) až . po 2-3 sekundách

- Pasivní rozehřívání je už v tomto případě nedostatečné, je velká pravděpodobnost selhání . krevního oběhu

Co s tím v improvizovaných podmínkách, když není možnost zavolat lékařskou pomoc

  • POZOR! S člověkem nehýbat (= nenutit ho chodit). S podchlazeným člověkem by se mělo zacházet tak, jako by měl poraněnou páteř - tzn. žádný jeho pohyb - v okamžiku, kdy se začne hýbat, do noh, které má studenější než střed těla, začne proudit zbytek teplé krve z jádra a srdce se rychle ochladí (= smrt ze záchrany)
  • Hiblerův zábal - ohřát vodu a rozehřívat člověku jádro (od pasu po krk), ne ruce a nohy - ty nechat jen přikryté. Vrstva látky 3-4cm (spacáky, deky), aby se vsákla teplá voda. Stačí ohřát 8 litrů vody, nasát látku na člověku (není potřeba ani svlékat), zabalit ho nepropustnou folií nebo igelitem (kvůli zabránění vypařování vody). Až začne vychládat, tak znovu prolít. Pozor - prolít tak, že liju vodu na svou ruku mezi dekou a podchlazenou osobou. Rozehříváme horkou vodou jádro - tělo má 2 m2 plochy, jádro cca 1 m2. Jestliže Hiblerův zábal provádíme v chladné místnosti a podchlazená osoba by dýchala studený vzduch, tak si ublíží (plocha plic je cca 55 m2). Zahříváme 1 m2 při ochlazování 55 m2. Je tedy potřeba přes pusu dát např. šálu apod.

Příklad: podchlazený člověk, 32 stupňů teplota jádra, 2 stupně teplota nohou - při spotřebě 8 litrů vody se zahřál zpátky na 37 stupňů za 2 hodiny. Neleknout se - dotyčný skoro hodinu ještě dál vychládá (viz after drop).

  • Využít pet-lahve - nalít vodu max. 80stupňů, do něčeho láhve zabalit a zahřívat místa, která komunikují s jádrem - krkavice na krku, slabiny, srdeční krajina. Dotyčný by měl být přikrytý spacákem, obložený těmi lahvemi, samozřejmě ne nohy
  • Pozor na teplomet - může dojít k popáleninám.

Teplo odchází z celého těla, nezakrytou hlavou odchází cca 25% tepla. Je lepší držet hlavu v teple a suchu, ale tělo stejně chladne. Jsou dobré boty a rukavice, samozřejmě plavky - je to izolační vrstva mezi pokožkou a vodou.

Proudění vody odnáší víc tepla než jsme schopni vyprodukovat pohybem ve vodě. Tzn. plavání nepomůže od prochládání.

Způsoby adaptace na chlad:

  • Větší hmotnost, větší tuková vrstva
  • Vyšší metabolismus a vyšší přirozená teplota
  • Trénink na chlad - otužování - cca po 3 týdnech dochází k adaptaci - tělo změní produkci hormonů štítné žlázy, které jsou zodpovědné za nastavení bazálního metabolismu - v chladné vodě se vám zvedne metabolismus a vaše teplota bude vyšší.

Otužilci mají daleko lepší reakci organismu na chlad - tělo se naučí omezit průtok krve povrchovými partiemi končetin - jde to natrénovat.

Ponořiči

Na Silvestra 31.12.2018 jsme se byli ponořit poprvé. Naše skupina Ponořičů se rozrůstá, každou neděli děláme společné ponoření a pokaždé přibude do naší rodiny někdo nový. 

Reakce naší klientky: "Já a můj pocit.. pořád jsem nevěděla zda ano nebo ne. Byla jsem v plavkách v županu na břehu, odhodila župan a vstoupila ještě na suché kameny. Když jsem zanořila nohu po kotníky, slyšela jsem jen Martina nepřemýšlej běž a dýchej. Dýchala jsem hodně hluboce, nahlas, zůstala jsem úplně sama jen v přítomnosti s mým tělem, kterému jsem dopřávala vědomě kyslík.. Nebyla tam žádná myšlenka, žádný pocit, žádná obava, jen já a můj dech, absolutní přítomnost .. Ponořila jsem se po krk a udělala pár temp na místě.. Dýchej , dýchám, voda začala lehce chladit, nesvíravě, byl čas vylézt... Najednou jsem cítila horko, drkotaly mi zuby, ale ne zimou, byla jsem zpět. Jako bych se vrátila z jiné dimenze. Začalo mi docházet, co jsem udělala, začala jsem vnímat vše kolem ... Oblékla se, napila a cítila, jak mým tělem prochází každá kapka horkého čaje.. Udělala jsem to, štěstí které se začalo prohlubovat bylo tak silné, te si tohle zpřítomnění dopřeju zase.."